Monday, December 30, 2013

Anakanda Mama Demam

Qaseh Izz Zara (qiz). Dalam blog ni aku akan guna kan singkatan nama qiz yang merujuk kepada anakanda tersayang.

rentetan peristiwa qiz demam..

khamis, aku hantar qiz ke rumah babysitter macam biasa. on that day..qiz baik sangat-sangat.Dalam carseat boleh duduk diam je.Aku happy je sebab sebelum ni mmg meragam je xnak duduk. siap aku kena drive sambil kendong dia. anak mama dah besar.masa tu terdetik dalam hati aku.."Alhamdulillah..qiz dah mula faham mama mungkin". Sampai kat opis..my sis gtalk bgtau knape qiz merengek lain mcm.tido pun atas dukung my sis sebelum my sis g keje. aku ingat saje la dia ngade ke ape kan..since slalu nye kalau aku takde memang keje nye menempel ngan cikmie dia la. so, aku bajet saje dia ngade2 since qiz memang tak pernah demam sejak dia lahir sehingga la umur nak masuk 9 bulan. Balik keje terus ambik qiz..then masa tu dah perasan...eh..nape panas sangat ni badan qiz. tanye babysitter qiz...dia ckp..'aah..mmg panas sikit badan arini'. aku tanye suhu cek x? dia ckp tak cek...hurmm..dalam hati aku dah rasa geram gak..termometer mmg dah bekal siap2..suruh cek suhu tapi nape tak digunakan.tapi aku diam jela..malas nak ckp byk..terus bwk qiz balik.

qiz ni satu je mslh dia..kalau demam sikit2 masih aktif..makan pun selera je.jadi memang susah la nak tau dia demam ke tak. malam tu qiz takde meragam ke ape..tido lena je.

jumaat, aku bangun pagi siap2 nak g keje.qiz tido lena lagi. masa tu aku perasan bdn dia panas. dalam 6.30 pagi camtu qiz dah start merengek.taknak berpisah. uhaai..sah..demam ni. terus decide nak bwk qiz g klinik az zahrah. aku sms bos ckp EL anak demam, then sms anak buah ckp x masuk opis arini ( anak tak sihat).


Pukul 8.30 am camtu dah sampai az zahrah. tapi orang ramai sangat2. qiz duk merengek je..tapi takde diberi priority pun. tunggu lame..end up pukul 12 baru masuk bilik doktor. pasty doktor pulak..cakap gtu2 je..cek suhu 39.4. terus kategori demam panas. Later aku akan story pasal doktor ye. part ni aku skip dulu. doktor masuk ubat ikot punggung.qiz memang melalak la. pilu hati tengok dia nangis camtu. 

after solat jumaat, terus gerak balik taiping. hubby rindu sangat kat kampung kata nye. Balik kejap pun jadi la. sebagai isteri kena la ikot walaupun dalam hati risau kan qiz yang ngah demam. risau suhu naik ke kan. dalam kete qiz tido lena je..ingat kan dah surut la demam. skali dah sampai taiping.. mlm tu suhu naik tinggi. cecah 40 °
C. Aku duk lap badan qiz. memang tak tido sangat la.duk risau kan qiz. bubur tok buat pun dia tak nak makan. lagi la merisaukan.

sabtu malam, bawak g klinik kat taiping. sbb suhu dah naik.tapi jawapan sama je.jawapan standard. jadi kami decide tiap kali suhu naik...masuk je ubat ikot punggung qiz. nampak perubahan suhu turun.tapi bila ubat tu dah abis dos nye..suhu naik lagi. uhaaai..risau ok. papa qiz ckp..ahad nanti balik kl awal and terus g az zahrah..sebab suhu dah cecah 42. 


Ahad, sampai kl pukul 1 tengah hari terus g az zahrah. pukul 3 baru dapat turn. suhu tinggi boleh doktor ckp..lupe bagi antibiotic aritu. aku dah mcm...hoii..ko doktor kot..boleh main lupe2..jadi pape kat anak aku..siapa nak jwb! pastu suhu tinggi pun..masih ding dong gitu je. suruh tunggu lagi 2 hari.. kalau tak ok jugak..baru nak tahan wad. semua kwn2 aku duk sms risau...suruh bwk g gov nye hospital. diorg ckp private mmg camtu. hubby kata tunggu la 2 ari lg..hopefully makin better sebab seboleh2 nye tak nak qiz masuk wad.tak sanggup tgk dia kena masuk air.kena cucuk. 


Semoga Qiz cepat baik. 
Papa dah janji kalau cepat baik nak bawa g aquaria .

No comments :