Friday, October 24, 2014

Resepi Nasi Kerabu Simple


Beberapa minggu lepas En Husband request nak makan nasi kerabu air tangan isteri katanya. Nampak benar la isteri nya orang timur tapi tak pernah masak nasi kerabu. Fine! kita buatlah atas permintaan. Aku mintak resepi ni dengan ex-officemate.

 nasi kerabu yang wangi

 budu dan sewaktu dengan nya...

 timun dipotong halus juga. abaikan saiz besar gedabak potongan aku. haha..

 kubis pun potong halus-halus

bunga kantan dipotong halus! aku potong saiz besar-besar!failed di situ.haha..sila potong lagi halus okeyyyy..
 ulam-ulaman (kacang panjang + kacang botol dipotong halus, abaikan saiz besar potongan aku! hehe)

                                               kerabu nasi kerabu



                                            ikan celup tepung



                                             keropok keping


  sambal cili api

Alhamdulillah, sedap dan menepati citarasa aku sebagai orang timur nih. Adik-adik aku bertambah-tambah makan nya. Sedap kata nya. En suami pun kata ok. Lega sangat hati aku sebab 1st try dah menjadi camni. Tq pada sahabat aku yang memberi resepi yang pada aku sangat simple. Selama ni aku selalu cakap nasi kerabu susah nak buat la, ape la..macam-macam kan! Bila dah buat ehhh..senang je rupa nya. 

Aku share kan resepi nya sebagai rujukan untuk aku sendiri lepas-lepas ni. If terlupa ke apa kan. Untuk rujukan sahabat alam maya juga..=)


Bahan-bahan budu :
- 1 botol budu kecil
- 1 tangkai serai
- 1 bulatan gula melaka (orang kelantan panggil nise kerek)
- 5 helai daun limau nipis

Cara-cara:

Masukkan semua bahan-bahan di atas dan masak dengan api yang
kecil sehingga gula melaka cair.

Bahan-bahan sambal ikan
- setengah kilo ikan selayang/kembung/sardin
- 1 keping asam keping
- secubit garam
- secubit gula
- separuh kelapa parut (parutan putih sahaja)
- 8 ulas bawang merah
- 2 ulas bawang putih
- 3 tangkai serai
- sedikit gula melaka
- sesudu kecil lada hitam
- 1 biji bawang besar

Cara-cara : 

  • goreng kelapa parut tanpa minyak sehingga kekuning-kuningan. 
  •  rebus ikan tersebut bersama secubit garam dan masukkan sekeping asam keping.selepas siap direbus, asingkan isi dan tulang.
  • tumbuk lada hitam, bawang merah, bawang putih, gula melaka, serai    sehingga lumat...jgn lumat sgt....pastu baru masukkan ikan rebus tadi..tumbuk bersama.
  • gabungkan bahan-bahan yang ditumbuk tadi di dalam kuali bersama dengan kelapa yang telah digoreng...masukkan secubit garam, secubit gula dan sebatikan mereka.
  • mayang bawang besar bulat2...taburkan di atas sambal ikan yang telah siap

3-Bahan-bahan nasi kerabu biru (untuk 6 orang)
- 4 cup beras  
- setitik pewarna biru
- 2 tangkai serai
- 5 helai daun limau nipis





Cara-cara :

basuh beras tersebut. masukkan air secukupnya. masukkan pewarna, serai dan juga daun limau nipis. Masak mcm biasa...

Bahan-bahan kerabu
- 3 tangkai kacang panjang
- 2 tangkai kacang botol
- kubis
- timun batang
- sebatang bunga kantan

Cara-cara: 

hiris halus-halus semua bahan di atas

Sambal cili padi
- 5 biji cili
- cuka/limau nipis
- garam
- gula

Cara-cara: 

kisar semuanya dan perasakan dengan gula dan garam...







SIAP!! SELAMAT MENCUBA!!


Later aku share kan resepi ikan celup tepung yang rangup tu..~~~~~

No comments :